Η πολιτική και οικονομική ζωή οργανωμένων κοινωνιών καθορίζεται από τις ατομικές φιλοδοξίες, την απληστία και την αλαζονεία.

Ο άνθρωπος, «άνω θρώσκων»: βλέπει, θαυμάζει, φοβάται και ζηλεύει το μεγαλείο του ουρανού.

Αντί να αναζητεί με ταπεινότητα την αλήθεια και την ουσιαστική επικοινωνία με το συνάνθρωπο και τη Φύση, συνήθως: σκύβει πάνω στα αγαθά της γης, προσπαθώντας ίσως να ξεχάσει το πόσο μικρός είναι.

Τότε όχι μόνο ταυτίζει τις απολαύσεις και τα συμφέροντά του με το «καλό και αγαθό» αλλά τις κάνει και «κανόνες-της-ζωής».

Ο Ινδός φιλόσοφος-οικονομολόγος Amartya Sen παρατηρεί:

  • Το πρόβλημα της πείνας και των εξοντωτικών λιμών οφείλεται στην έλλειψη δημοκρατίας και στην παθητική στάση των αναπτυγμένων χωρών.
  • Τα περισσεύματα παραγωγής τροφίμων είναι άφθονα, εμποδίζεται όμως η διανομή τους
  • Στο όνομα της νομισματικής σταθερότητας και της ευημερίας των οικονομικών δεικτών οι Τράπεζες θυσιάζουν την κοινωνία των πολλών, φορτώνοντάς την με ακόμα περισσότερη φτώχεια.
  • Η οικονομία των ανθρώπινων κοινωνιών είναι συνδεδεμένη με την ηθική διάσταση των πράξεών της, ενώ οι ανισότητες δεν είναι οι φυσικές συνέπειες της ελευθερίας, αλλά αντίθετα συνιστούν τους περιορισμούς στην εφαρμογή της.

Έτσι, η καθημερινή πρακτική γι αυτό που σήμερα λέμε «υγιή οικονομία» ακολουθεί περισσότερο τις απαιτήσεις του κέρδους και λιγότερο τις φυσικές ανάγκες των ανθρώπων.

Γι αυτό και πάντα-επίκαιρο είναι το: «από τον καθένα ανάλογα με τις δυνατότητές του, για τον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του».

Για να γίνει αυτό όμως, πρέπει: να κατανοήσουμε στην ουσία τα δεδομένα της σημερινής πραγματικότητας, να δούμε καθαρά τις συνέπειες της απληστίας, της αλαζονείας, του εγωκεντρισμού και να πειστούμε ότι μια νέα κοινωνικοοικονομική πρόταση είναι σαφής, εφικτή, ασφαλής και απαντά με ρεαλισμό στα καθημερινά μας προβλήματα.

Έτσι θα κοπούν οι δεσμοί εξάρτησης από τις «αξίες» και τις πρακτικές της Αυτοκρατορίας της Αγοράς, για να συν-υπάρξουμε αρμονικά με τους Άλλους και την Φύση.  

 

Υ.Γ.
Βλ. σχετικά: Θ. Ξανθόπουλος, Αστική δημοκρατία και αυτοκρατορία της αγοράς: Δοκίμιο για κριτική και διαβούλευση